♦ گفتگو شهردار کوشک مهندس مجید قربانی با ایسنا

  1. خانه
  2. اخبار
  3. ♦ گفتگو شهردار کوشک مهندس مجید قربانی با ایسنا

♦ گفتگو شهردار کوشک مهندس مجید قربانی با ایسنا

ايسنا/اصفهان شهردار کوشک گفت: خيلي از شهرداري‌ها به دليل اينکه از قبل نتوانسته‌اند به يک توسعه پايدار برسند و يک درآمد مستمر در طول سال داشته باشند هنوز وابسته به کمک‌هاي دولتي هستند و شهر کوشک هم از اين موضوع مستثني نيست و نداشتن يک درآمد پايدار دغدغه اصلي مديريت شهري در کوشک است.

مجيد قرباني رناني در حاشيه بازديد از خبرگزاري ايسنا در اصفهان، اظهار کرد: مديريت شهري در واقع يکي از مهم‌ترين ارکان جامعه است و هم‌اکنون شهرداري‌ها در تلاش هستند روي پاي خودشان بايستند تا از وابستگي خود به دولت بکاهند و اين موضوع روز به روز در کار شهرداري‌ها نمايان‌تر مي‌شود.

قطع وابستگي شهرداري‌ها به دولت يک برنامه ۱۰ ساله را طلب مي‌کند

وي افزود: اينکه شهرداري‌هاي بتوانند به طور کامل از وابسته بودن به دولت خارج شوند يک کار زيربناي ۱۰ ساله را مي‌طلبد. خيلي از شهرداري‌ها به دليل اينکه از قبل نتوانسته‌اند به يک توسعه پايدار برسند و يک درآمد مستمر در طول سال داشته باشند هنوز وابسته به کمک‌هاي دولتي هستند و شهر کوشک هم از اين موضوع مستثني نيست و نداشتن يک درآمد پايدار دغدغه اصلي مديريت شهري در کوشک است.

شهردار کوشک گفت: قطع وابستگي از کمک‌هاي دولتي در دستور شهرداري و شوراي اسلامي شهر قرار گرفت و در اين راستا توانستيم دو قطعه از زمين‌هاي بزرگي را که در مسير اصلي شهر کوشک به طرف نجف‌آباد است و براي گردشگري مکان‌هاي مناسبي محسوب مي‌شوند آماده کنيم و تمام مراحل کميسيون‌ها و ماده ۵ استانداري و تغيير کاربري آن طي شده است و آماده براي واگذاري به بخش گردشگري است، اما چالشي که با آن مواجه هستيم نوسانات دلار است. چند سرمايه‌گذار ايراني و خارجي را دعوت کرديم، اما نبود يک ثبات در مسير کار سبب شد اين طرح فعلاً معلق شود، ولي همچنان از سرمايه‌گذاران دعوت مي‌کنيم در اين پروژه سرمايه‌گذاري کنند.

درآمدزايي مهم‌ترين چالش شهرداري کوشک

قرباني رناني با بيان اينکه مهم‌ترين چالش شهرداري کوشک درآمدزايي است، تصريح کرد: براي کسب درآمد راهکارهاي ديگري را نيز در نظر گرفتيم و يکسري از واحدهاي تجاري در مسير بلوار الغدير به نجف‌آباد را که پر تردد است را انتخاب و با تغيير کاربري اين واحدها را اجاره داديم. بنابراين يکي از منابع درآمد شهرداري همين اجاره بهاي واحدهاي تجاري است.

وي ادامه داد: چالش اصلي که داريم و شهرداري‌ها با آن مواجه هستند اين است که شهرداري‌ها يک برنامه مدون ۱۰ ساله ندارند که معتقدم نياز فوري هر شهرداري تدوين چنين برنامه‌اي است. شهرداري کوشک در حال تدوين چنين برنامه‌اي است تا مدير بعدي شهرداري به خوبي مسير را بشناسد و معطل نشود و نيروهاي شهرداري با وظايف آينده خود آشنا شوند. شهرداري در اين مقطع بايد وارد بحث تبليغات و سرمايه‌گذاري شود.

شهردار کوشک اظهار کرد: در بخش گردشگري در حال آماده کردن طرحي هستيم که کلي است و پيش‌بيني مي‌کنيم تا پايان امسال اين طرح اجرا و فاز نهايي آن انجام شود و اگر بتوانيم اين طرح را تا پايان امسال يا اوايل سال آينده اجرا کنيم گردشگري شهر کوشک که يک باغ شهر است متحول مي‌شود. در کوشک تلاش کرده‌ايم از تغيير کاربري‌هاي غيرمجاز جلوگيري کنيم و دستگاه‌هاي مربوط به خصوص دادگستري همکاري خوبي با شهرداري داشته‌اند.

کوشک، بهترين گلابي استان را دارد

قرباني رناني با بيان اينکه وسعت شهر کوشک ۱۲۰۰ هکتار است، افزود: شهر کوشک و شهرهايي که در حاشيه اصفهان هستند هميشه مبتني بر کشاورزي بوده‌اند. هم‌اکنون کوشک محل پرورش بهترين گلابي است و در نظر داريم براي عيد غدير آينده جشنواره گلابي را برگزار کنيم و اين شهر را بهترين مرکز توليد گلابي استان نام‌گذاري کنيم. بنابراين اکثر مردم کوشک کشاورز هستند و تغيير کاربري‌شان بسيار سخت است و عوارضي که براي صدور پروانه ساخت مي‌گيريم ناچيز است. بنابراين ساخت و ساز در اين شهر بسيار کم است.

وي گفت: شهرستان خميني‌شهر دومين شهرستان پرتراکم استان است به طوري که تراکم جمعيت بالا و ساخت و سازها کم است و اين موضوع کمکي به درآمد شهرداري نمي‌کند. کوشک با خميني‌شهر ۲ کيلومتر فاصله دارد. در کوشک ۸۰۰ باغ وجود دارد که هلوي قلعه شاهي اين باغ‌ها معروف است. همچنين ميوه‌هاي آجيلي، آلبالو و گيلاس در کوشک توليد مي‌شوند که داراي فروش بالايي هم هستند. درختان گلابي در کوشک وجود دارد که ۸۰ سال عمر دارند.

۸۰۰ متر مرز جابجا شده کوشک اصلاح شد

شهردار کوشک ادامه داد: چند سال قبل مرزهاي کوشک جابجا شده بود که خوشبختانه با جلسه‌اي که دو ماه قبل با مسئولان مربوطه داشتيم اين مشکل برطرف شد. يک جابجايي ميان مرزهاي کوشک و فلاورجان رخ داده بود که در نتيجه آن ۸۰۰ متر از مرزهاي کوشک کاسته شده بود که اين مشکل مرتفع شد.

قرباني رناني در خصوص پروژه‌هاي مشترک شهرداري کوشک با اداره ميراث فرهنگي، گفت: وجه تسميه شهر کوشک همان قصر است و در زمان‌هاي قديم تفرجگاه‌هاي پادشاهان بوده است. از مکان‌هاي ديدني کوشک کوه يخچال و حمام قديمي کوشک است که اين حمام ثبت آثار باستاني هم شده است. پروژه مشترکي که با ميراث فرهنگي داريم بازسازي تنها برج کبوتر باقيمانده از زمان صفويه است. ميراث فرهنگي استان در اين خصوص حمايت‌هاي خوبي داشته است و از طرف ميراث پيمانکار مربوط را مشخص کرده‌ايم که تا اواخر امسال عمليات بازسازي اين برج آغاز خواهد شد.

وي ادامه داد: براي بازسازي اين برج کبوتر ۸۰ ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که اين اعتبار را شهرداري کوشک تأمين خواهد کرد. اين برج به شکل مخروبه درآمده است، اما کبوترها هنوز وارد برج مي‌شوند.

۷۰ ملک را آزادسازي کرده‌ايم

شهردار کوشک در خصوص آزادسازي خيابان سلمان فارسي، گفت: يکي از دغدغه‌هاي اصلي شهر کوشک به دليل بافت داخلي‌اش بحث آزادسازي بود. تا کنون بالغ بر ۷۰ ملک را توانسته‌ايم آزادسازي کنيم و با مالکان به توافق رسيده‌ايم و خيابان سلمان فارسي سال گذشته به بهره‌برداري رسيد و امسال خيابان آزادگان شرقي را به شکل کامل آزادسازي کرديم که در اين خيابان عبور و مرور اصلي مردم انجام مي‌شود. خيابان بازار را نيز ۶۰ درصد آزادسازي کرده‌ايم، يک چنار ۶۰۰ ساله در اين خيابان وجود دارد که اين چنار را توانستيم حفظ کنيم. براي اين آزادسازي‌ها حدود ۲۵ ميليارد ريال هزينه شده است.

قرباني رناني تصريح کرد: زماني که به شهرداري کوشک آمدم بودجه سالانه شهرداري ۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان بود، اما هم‌اکنون ۷ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان است. اين بودجه کافي است و هر سال ۲۰ درصد به بودجه شهرداري اضافه شده است و با توجه به اينکه شهرداري کوشک درجه ۶ است و جمعيت شهر ۱۵ هزار نفر است اين بودجه معقول است.

وي در خصوص طرح ساماندهي آب‌هاي سطحي کوشک، گفت: خيلي از کارهايي که در شهرداري انجام مي‌دهيم با همکاري مراکز دانشگاهي است. دفع آب‌هاي سطحي در گذشته يکي از دغدغه‌هاي اصلي در کوشک بود چون شيب غالب از شرق به غرب بود و بعضي از خانه‌ها دچار مشکل مي‌شدند. به همين منظور طرح ساماندهي آب‌هاي سطحي را در دستور کار قرار داديم و با شرکت مربوط مطالعات لازم را انجام داديم و در جلسه آخر که در دفتر فني استانداري برگزار خواهد شد بررسي‌هاي لازم انجام مي‌شود و طرح به سازمان همياري‌ها و دهياري‌هاي کل کشور ارسال مي‌شود تا بودجه لازم را براي اجراي اين طرح اختصاص دهند.

شهردار کوشک افزود: البته براي ساماندهي آب‌هاي سطحي يکسري کارهاي جزئي انجام داديم و برخي کوچه‌ها که براي دفع آب‌هاي سطحي مشکل داشتند اصلاح شدند.

قرباني رناني تصريح کرد: دام‌پروري در کوشک کم است و بيشتر مردم به کشاورزي مشغول هستند. محصول غالب کوشک ميوه‌هاي باغي است و سالانه چند تن ميوه برداشت مي‌شود. خيلي‌ها هنوز شهر کوشک را نمي‌شناسند که رسانه‌ها بايد در اين خصوص تلاش کنند.

سال آينده در کوشک پارک احداث مي‌کنيم

وي گفت: براي زيباسازي شهر کوشک يکسري از اِلمان‌هاي خاص را در شهر اجرا کرديم و المان‌هايي که مربوط به خود مردم بود را بر اساس سليقه شهروندان اجرا کرديم و برخي از ديوارها را با نظر مردم رنگ‌آميزي کرديم. غالب فضاي سبز کوشک را درختان تشکيل مي‌دهند، اما در نظر داريم زميني را به مساحت ۲ هزار متر در خيابان کارگر تملک کنيم تا سال آينده احداث يک پارک را آغاز کنيم. کوشک هنوز پارک ندارد و بعد از آزادسازي احداث پارک يکي از دغدغه‌هاي اصلي مديريت شهري کوشک است.

شهردار کوشک افزود: براي رفاه مردم دو اتوبوس خصوصي خميني‌شهر را با سازمان اتوبوسراني هماهنگ کرديم که هر روز به فاصله ۱۰ دقيقه از يکديگر از مرکز کوشک به سمت سه راه درچه حرکت مي‌کنند. يک واحد ميني‌بوس هم به طور دائم در سطح شهر فعاليت مي‌کند که مسافران را به خميني‌شهر حمل مي‌کند.

سرانه فضاي سبز کوشک کافي نيست

قرباني رناني گفت: سرانه فضاي سبز کوشک ۱۴ مترمربع به ازاي هر نفر است که کافي نيست. اين عدد بايد به ۲۰ مترمربع افزايش يابد که با احداث پارک در سال آينده اين مشکل تا حد زيادي رفع خواهد شد.

وي اظهار کرد: شهر کوشک در بحث شهرسازي هم مدرن است و هم قديمي که داراي باغ‌هاي متعددي است. برخي از نماهايي که در شهر کوشک کار شده در سطح استان بي‌نظير است. بافت قديمي شهر را در مطالعات بافت فرسوده آورده‌ايم تا بتوانيم اين بافت را حفظ کنيم. مطالعات بافت فرسوده نيز تا پايان امسال به سرانجام خواهد رسيد.

ساخت فرهنگسرا در دستور کار است

شهردار کوشک ادامه داد: ساخت فرهنگسرا و يک سالن اجتماعات يکهزار نفري را در کوشک در دستور کار داريم و ۸ ميليارد تومان براي اين منظور اختصاص داده‌ايم. پيمانکار اين مجموعه را قبل از سال جديد مشخص خواهيم کرد. سالن اجتماعات فرهنگسرا چند منظوره است که مي‌توان از آن براي اجراي تاتر و سينما استفاده کرد و در اواخر اين ماه مناقصه آن انجام مي‌شود.

قرباني رناني ادامه داد: هم‌اکنون ۲ سالن ورزشي در کوشک وجود دارد و يک سالن ديگر هم ساخته شده که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. از طرف شهرداري روزهاي يکشنبه و پنجشنبه براي بانوان کلاس رايگان ورزشي در رشته‌هاي مختلف گذاشته‌ايم که در روز دو ساعت بانوان تحت آموزش قرار مي‌گيرند.

نخستين مرکز “موي تاي” استان را احداث کرديم

وي گفت: با هماهنگي که با اداره ورزش و جوانان شهرستان خميني‌شهر انجام داده‌ايم نخستين مرکز “موي تاي” استان اصفهان را با تمام تجهيزات احداث کرده‌ايم که داراي سالن کنفرانس، مسابقات و استراحت است. در بحث فرهنگي هر ماه برنامه‌هاي تحت عنوان حيات طيبه را داريم که نحوه زندگي درست را به خانواده‌ها آموزش مي‌دهيم که مورد استقبال مردم کوشک واقع شده است.

تمام شهر کوشک پايش تصويري مي‌شود

شهردار کوشک خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۶۶ هکتار بافت فرسوده داريم که مطالعات بافت فرسوده مراحل آخر خود را طي مي‌کند. همچنين مميزي املاک را امسال آغاز کرديم که جز برنامه‌هاي ميان‌مدت شهرداري بود. GIS کل شهر را انجام داديم که از برنامه‌هاي اصلي شهرسازي بود. ارتقاي سيستم‌هاي داخلي شهر از قبيل پايش تصويري انجام شده که هم‌اکنون تمام شهر کوشک را پايش تصويري مي‌کنيم.

قرباني رناني گفت: مسجد جامع کوشک داراي قدمت زيادي است که در گذشته تا حد زيادي تخريب شد و بافت اصلي خودش را از دست داد که بعدها بازسازي شد و هم‌اکنون نماز جمعه شهر در همين مسجد برپا مي‌شود.

وي افزود: شهر کوشک در دوران جنگ تحميلي با جمعيت کمي که داشت ۱۰۲ شهيد تقديم ميهن کرد. همچنين يک شهيد مدافع حريم داريم. کوشک شهري است که بافت اصلي خود را حفظ کرده. با مرکز استان ۲۰ دقيقه فاصله دارد و داراي هواي مطبوعي است که ۵ درجه از اصفهان خنک‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شانزده + سیزده =

فهرست